Nationell biogasstrategi lanseras
Ett mål på 15 TWh biogas till 2030 och en rad prioriterade styrmedel och åtgärder. Förslaget till nationell biogasstrategi är resultatet av ett unikt och brett samarbete med ledande företrädare för produktion, distribution och användning av biogas skriver branschföreningen för energigaser Svensk Energigas tillsammans med Swedegas och Region Skåne i ett pressmeddelande.
Intresset är stort kring förslaget till nationell biogasstrategi som idag presenteras vid ett seminarium i Stockholm. Sex av riksdagens energipolitiska talespersoner medverkar liksom företrädare för projektet och referensgruppen. SSAB, Volvo, Preem och Ikea är några aktörer som ingått i referensgruppen.
I förslaget betonas biogasens många samhällsnyttor inom klimat-, miljö-, sysselsättnings- och exportpolitiken vilket gör biogasen till en helt unik resurs.
Ett nationellt mål föreslås till 15 TWh biogas till år 2030. Av dessa uppskattas 12 TWh biogas behövas inom transportsektorn vilken även är samma siffra som utredningen Fossilfrihet på väg kom fram till. Den ökade efterfrågan på högvärdiga gröna bränslen inom industrin bedöms samtidigt uppgå till 3 TWh biogas år 2030.
För att uppnå målet föreslås regering och riksdag besluta om en rad prioriterade styrmedel;
– Behålla skattereduktionen för biogas även efter år 2020 och inkludera biogasen i ett kvotpliktsystem när det är fullt utvecklat.
– Införa en nationell miljölastbilsdefinition med tillhörande premie som kan ligga till grund för upphandlingar av miljölastbilar.
– Föreslå en gasbusspremie likt den som är föreslagen för elbussar.
– Införa ett investeringsstöd för produktion av avancerade biodrivmedel.
– Besluta om ett särskilt produktionsstöd för biogas som ger dubbel miljö- och samhällsnytta i form av exempelvis omhändertagande av restprodukter, insamling av matavfall eller upptagning av överskottskväve.
Strategin betonar också vikten av att biogasen kommer in i redan pågående politiska initiativ. EUs infrastrukturdirektiv för alternativa drivmedel måste utnyttjas så att introduktionen av gasdrivna fordon och fartyg förstärks liksom tillgängligheten på biogas. Det bonus-malus-system som nu utreds måste utformas så att gasbilar får en kraftig bonus som ett resultat av dess goda klimat- och samhällsnytta. Samtidigt bör det reducerade förmånsvärdet för tjänstebilsförare som väljer gasbil behållas även efter år 2019.
Förslaget till nationell biogasstrategi är framtaget av Region Skåne, branschorganisationen Energigas Sverige och infrastrukturbolaget Swedegas i samverkan med en bred referensgrupp.
Ladda ner hela förslaget till strategi eller en kortversion här.
För ytterligare information vänligen kontakta Maria Malmkvist, Energigas Sverige
@www.novator.se /art 3581/Lennart Ljungblom