Datorn dirigerar och rapporterar hos VSV
Datorsystemet
är ett lyft, säger Anders Johansson som kör en
bil för Kils Virkes-transport AB, ett av Västra Svealands
Virkesfrakts arbetande ägarföretag.
Framförallt GPS-navigeringen är superb, säger
Anders Johansson.
- Jag ser direkt på kartan vart jag ska, platsen för
flishögen är markerad och på skärmen ser
jag också min egen bil och kan följa allteftersom
jag kommer närmare. Jag ser exakt hur jag skall åka
- perfekt.
- När markeringen för bilen har hamnat på pricken
för flishögen är jag framme - det slår
aldrig fel, imponerande!
Datasystemets andra del, körordrar med tvåvägskommunikation
är förstås också bra. Från första
mars har vi helt släppt systemet med handskrivna orderlappar
vid leverans till Karlstads Energis stora anläggning i
Heden.
Det blir den första som vi gör det med säger
Ingvar Johansson, pappa till Anders.
Säkerhetssystem
- En annan bra sak som vi fått genom VSV, (Västra
Svealands Virkesfrakt) är säkerhetssystemet, säger
Ingvar Johansson. Det fungerar precis som äldreomsorgens
trygghetslarm. Du bär larmet med dig, och får du
problem, så trycker du på knappen och signalen sänds
iväg.
Som bekräftelse på att du skickat ett larm tutar
bilen fem gånger. Sedan när larmet är mottaget
så meddelar bilen det med en lång signal.
SOS Alarmering som får larmet försöker kontakta
dig, först genom att ringa till bilen och om det inte ger
ett svar, söker de på en bärbar telefon om det
finns angivet att föraren har en sådan. Får
de fortfarende inget svar går larmet och eftersom det
finns markerat på GPS var bilen finns, så hittar
man snabbt fram med utryckningsfordonet.
- Det finns ju mycket som kan gå snett vid ensamarbete
i skogen och i mörkret.
- Det är viktigt att vårt arbetsfordon är bra
utrustat, säger Ingvar Johansson, det behöver inte
betyda att det blir dyrare.
Åkaren Kils Virkes-transport AB
Företaget ägs av Ingvar Johansson och är som
de övriga åkarna också delägare i VSV.
Företaget har satsat på biobränsle och datorisering.
Man har två bilar, en rundvirkesbil samt en Volvo F 16
med Globetrotterhytt, skogsutrustad och motivlackad.
- Att vi skall ha bra säten är förstås
självklart för oss. Med de här kan vi ställa
in arbetställningen nästan på millimetern, de
kan lyftas och vinklas på flera ledder.
Genom Globetrotterhytten har vi också fått mer rymd
i hytten och dessutom också en extra säng. Eftersom
vårt ekipage är högt hade vi på en vanlig
hytt varit tvungna att sätta på en plastspoiler på
taket för att få ner luftmotståndet. Vår
merkostnad var obetydlig, men nyttan betydlig!
Den snygga motivmålningen, skogshuldran är gjord
av Industrilack i Filipstad. Något man gör till fasta
priser, 3 000 kronor för ett motiv. Inte mycket dyrare
än andra betydligt enklare dekorationer med ränder
eller stärnor eller vad som nu annars är brukligt.
Skogsbygd
Att den är skogsbyggd betyder att den har kortare hjulbas
som överenstämmer med rundvirkesbilarnas. Den är
dessutom utrustad med en 25 liters sandspridare framför
hjulen. Mycket praktiskt om det är halt. Bilen är
ganska ny, köpt i september och har nu gått 7 000
mil. Den skall rulla 12 000 mil per år under sex år.
Numer får bilarna väga 60 ton vilket för oss.
Vi kan lasta 32 ton. Som hjälp för att hålla
kollen har vi en datoriserad kranvåg som registrerar lyften.
Ett bra hjälpmedel.
Bil med skopa är ovanligt
Att bilen är utrustad med kran och flisskopa är ganska
ovanligt. Det vanliga är containersystemet. Den stora fördelen
är att bilen nu är helt frikopplad gent-emot flisarna.
I containersystemet så måste bilen se till att det
finns såväl tomma containers som att se till att
de fulla hämtas i rätt takt. Och eftesom containrar
kostar pengar så finns det anledning att försöka
hålla tillbaka antalet av kostnadsskäl.
En nackdel är att vi måste komma fram till platsen
för med hela ekipaget om vi inte skall behöva fylla
två gånger. En containerbil kan ställa släpet
och köra in med bilen och ta ut en container i taget.
- Det blir också viktigt för flisarna att välja
bra ställen att tippa flisen så att inte den blir
förorenand exempelvis av grus och sand.
Familjeföretag
- Jag har jobbat som skogsåkare sedan 1971 säger
Ingvar Johansson.
- 1996 startade vi eget och nu har vi som sagt två bilar.
Systemet med kran och skopa fick jag från idégivaren
Anders Lindfors i Sundsvall. Jag åkte upp och studerade
hans system opch fann det intressant.
Sonen Anders har jobbat i fyra år som förare. Han
är utbildad fordonsmekaniker vilket förstås
då och då väl kommer till nytta. Den
stora fördelen med det här jobbet är förstås
friheten att komma ut och röra på sig, att träffa
olika människor, den fina miljön man vistas i för
det mesta och förstås att känna att man faktiskt
gör nytta för vår framtid. Förnybara bränslen
är ju ett sätt att förbättra miljön.
- Att teknikutvecklingen också är snabb och hela
tiden ger en nya utmaningar gör det hela inte sämre
menar Anders.
Lönsamheten då
- tjänar ni några pengar?
- Ja, det går ihop men man blir inte rik på det
här säger Ingvar Johansson, vi tar ut vanliga löner,
lägger ner många timmar och vi drar in pengar till
att göra investeringar med.
Men det är klart vi lider alla av att det är så
prismässigt pressat i branschen.
Av Lennart Ljungblom,
text & bild
I västra
Svealand, med basen i Karlstad ar-betar VSV. Med utgångspunkt
från skogs-snäringens rundvirkestransporter utvecklas
i rask takt tjänsterna också på bioenergiområdet.
Att logistiken prioriteras framgår tydligt när man
tar del av den storsatsning på data i bilarna som nu pågår.
VSV, eller som det formellt heter, Västra Svealands Virkesfrakt
AB är ett aktiebolag som ägs av entreprenörer
och åkare.
Det har funnits i trettio år med huvudsaklig verksamhet
runt Vänern. Affärsidén är att utveckla
och sälja rationella avverknings- och transporttjänster
inom skogsnäringen och energisektorn.
- Successivt har vi växt i mellansverige berättar
vd, Bo Wiktorsson.
- Nu har vi cirka 160 rundvirkesbilar, 25 flisbilar och sex
grot-ekipage. Dessutom har vi några kassettbilar.
Därtill har VSV, åtta flishuggar och två skivhuggar
igång, berättar Kjell Grännsjö som är
transportchef.
- Några av dessa är inhyrda, verksamheten är
ju så starkt säsongsberoende. Alla våra uttransporter
måste ju i princip ske före tjällossningen.
Säsong och konjunkturer styr
Vi har inte bara säsongsmässiga hänsyn att ta
säger Bo Wiktorsson. Vi är även starkt påverkade
av skogsnäringens konjunkturer. Ser vi på vår
utveckling finner vi att den gått stegvis, med uppgångar
under varje konjunktursvängning som sedan lagt sig på
en platå till nästa högkonjunktur inträffar.
- Vi märker nu tendenser på att skogsindustrins lager
åter börjar minska. Då går snart drevet
igång och man börjar boka upp transportkapacitet.
- Blir det bra tider för sågad massa och sågade
produkter så ökar också utbudet av biobränslen.
Tar man ut stamved för massa och sågade varor blir
det självklart också toppar, grenar, bark och spån
som går till biobränsle.
Dragspelslogistik
Transportnäringen fungerar som ett dragspel och logisitiken
är förstås av största vikt. Under högsäsong
behöver vi över 100 enheter och när det är
som lägst, om vi undantar semesterperioden, så räcker
50 ekipage. Då förstår man att det är
väsentligt att finna systemlösningar som medger ett
ökat fordons- och personalnyttjande.
Lastväxlarsystem har ju gett vissa fördelar.
- Vi tycker också att det är spännande med försöken
med stambalar som gör att vi kan köra grot med timmerbilar.
Ännu har vi dock själva inte inlett försök
med detta men vi följer utvecklingen noga.
Ibland är det trångt
- Ett problem är som vi ofta dessvärre stöter
på är att det är för trångt och dåligt
anpassat vid värmeverken, särskilt vid de mindre.
Det borde bli bättre. Det är från vår
synpunkt alltid fördelaktigt med asfalterade reservytor
i anknytning till värmecentralen.
- Samtidigt vet vi att värmeverken på samma sätt
som industrin i allmänhet strävar till att ha så
små lager som möjligt. Värmecentralerna vill
man ju ofta ha så centralt placerade som möjligt,
fortsätter Kjell Grännsjö.
Minskar antalet fordon
Tidigare hade vi som mest 220 bilar igång. Det var alldeles
för många för att möjliggöra rationell
användning. Successivt har vi därför löst
in bilar och sålt dem vidare, bland annat till Baltikum.
- Vi har en bra kommunikation med delägarna, om någon
vill minska eller lägga av så passar vi på
att göra justeringar.
Fortfarande finns mycket att göra för att finna effektivare
transportflöden. VSV jobbar hela tiden på detta.
Det nya data- systemet hjälper också till i detta
arbete.
Funktionsåtaganden
Ett annat problem är att uppdragen är väl korta.
Rundvirkes-kontrakten är förhållandevis bra,
ibland upp till tre år.
- På maskinsidan får vi vara glada om vi kan få
sex månaders kontrakt säger Bo Wiktorsson.
- Vår önskan är att ta ett större ansvar
på funktionen, att alltså se till att varan tas
bort från ett område och sedan levereras till mottagaren
då den behöver detta. Däremellan vill vi kunna
agera så fritt som möjligt. Det kommer att ge lägre
kostnader.
- Motsatsen är då en beställare kräver
att ha ett antal bilar till sin fulla disposition. Det kan förstås
ge denne en trygghet men utnyttjandegraden blir inte optimal
och andra bilar kan i gengäld få köra onödigt
långa sträckor.
Successivt kommer ytterligare rationaliseringar kunna göras,
det gäller bara att skapa samsyn kring uppgifterna och
en stark vilja att samverka.
- Ja det finns mycket att ta hänsyn till men det är
ju det som är tjusningen, säger Kjell Grännsjö.
- Man är aldrig helt ledig utan det blir en livsstil att
vara transportledare.
Med den nya tekniken så blir det bara bättre och
bättre. Vi delegerar ansvaret så långt ut som
möjligt och försöker få alla att göra
rätt i hela kedjan. Då blir det rationellt och billigt.
Arbetstiderna styr
Vi ska också inte glömma bort en annan viktig faktor
och det är förarnas reglerade arbetstider. Det är
inte bra om en bil måste ställas av med fullt lass
bara för att planeringen inte klarade att också ta
hänsyn till förarens tjänstegöringstimmar.
Kollegor och konkurrenter
Spridda över landet finns skogsåkarna fördelade.
Flertalet bilar ägas av småföretag som i sin
tur är anslutna till någon central eller bolag. VSV
är ett av de större företagen och har som nämnts
också skogsmaskinverksamhet. Några andra större
bolag är Skogsåkarna i Dalarna, Jämtfrakt eller
som de numer heter JF-Skog, Inlandsfrakt, Timmerkörarna,
Träfrakt och Trätrans. (Bioenergi återkommer
med en översikt i nummer 3.)
Utbudet av transporttjänster blir än större vid
flis- och containertransporter vilka kan utföras av ett
stort antal företag och lastbilscentraler. Förädlade
biobränslen som briketter och pellets kan i sin tur transporteras
av en mängd olika typer av fordon. På marknaden finns
med andra ord många olika aktörer.
Transportbeställarna varierar också. Dominerar gör
de som sitter på bränslet sågverken, bränslebolagen
och skogsägarna. Det är inte så många
värmevek som tagit ansvar för transportdelen.
Datorer dirigerar och dokumenterar
Under de senaste åren har VSV lagt ner stor möda
på att utveckla ett dataystem som ett viktigt hjälpmedel
att skapa rationella transporter. Systemet har vi döpt
till TROMB, TRansport och Mobil Beordring.
I botten ligger mätposterna som registeras av skogsbrukets
datacentral i Sundsvall (SDC). De hanterar uppgifter om alla
avverkningar som görs, registrerar affärer melan säljare
och köpare, räknar ut priser med mera.
- Alla mätordrarna som är inregistrerade med vårt
kundnummer kan vi komma åt genom en speciell förbindelse
till vårt kontor här i Karlstad. De hanterar vi datormässigt
här och använder i vår planering. Körorder
skickas ut direkt till bilarna via radionätet Mobitex.
Varje bil utrustas nu med dator och många också
med skrivare.
GPS-navigering inkluderad
- Att vi sedan dessutom lyckats kombinera detta med GPS-systemet
så vi geografiskt också kan placera mätordnarna
på kartan är lysande.
- Jag ser ju enorma möjligheter att en åkare kan
ropa ut ledig kapacitet, en tom returtransport,
vi kan snabbt svara åkaren och att denne mycket tydligt
får alla uppgifter angivna till sig direkt i hytten.
Av Lennart Ljungblom,
text & bild
BIOENERGISFÄREN
| FAKTA | DIALOGEN
| BESTÄLL | ARKIV
Novator
Media, Torsgatan 12, 111 23 Stockholm
Tel: 08-441 70 90, Fax: 08-441 70 89, E-post: info@novator.se
|