Energibeskattning
Nästa vecka har vi ett medlemsmöte i AEBIOM, den
europeiska motsvarigheten till Svebio. Då ska vi fördjupa
förslaget till hur EU ska lyckas åstadkomma en ökning
av bland annat den årliga bioenergianvändningen från
1995 till år 2010 med inte mindre än 900 TWh! Denna
siffra, som är 15 gånger större än den
totala elenergin producerad i alla Sveriges kärnkraftverk,
anges i kommissionens vitbok om förnybara energikällor.
Om varje EU-land bidrar med samma procentuella ökning innebär
det 0,35% mera biobränsleanvändning varje år
i varje medlemsland. För Sverige innebär detta cirka
2,1 TWh/år. Detta har vi goda förutsättningar
att klara av eftersom vi under 90-talet har haft en genomsnittlig
ökning av 3,7 TWh/år.
För att klargöra att EUs vitbok om förnybara
energikällor kräver ansträngningar för ett
genomförande har AEBIOMs 19 medlemsländer skrivit
under på ett manifest där ett antal förslag,
som ska underlätta ökningen av främst biobränsleanvändningen,
anges. Där lyfter vi fram energibeskattningen såsom
varande ett av de viktigaste styrmedlen och konstaterar, att
en kraftfull fossilbränslebeskattning måste införas,
om en dynamisk utveckling av bioenergianvändningen ska
lyckas. Den nivå som föreslås av kommissionen
är enligt manifestet så låg att ingen styreffekt
kan förväntas. I stället ska vi nu ta fram ett
AEBIOM-förslag till energibeskattning på europeisk
nivå. Tanken är att det ska baseras på Svebios
skatteförslag som genom tricket med återföring
klarar en hög differens mellan fossilbränslen och
biobränslen samtidigt som kostnaden för kunderna blir
låg. I själva verket inte högre vid elproduktion
än den av kommissionen föreslagna nivån.
I Sverige har skatteöverläggningarna nu
gått in i ett avgörande skede. Svebio har presenterat
sitt förslag för olika grupper av beslutsfattare på
riksplanet. Vårt skatteförslag har verkligen tagits
emot mycket positivt och det har därför varit stimulerande
att få diskutera det. En del uppvaktningar återstår
dock ännu. Sedan får vi hoppas att Svebios förslag
tillåts lämna ordentliga avtryck i den nya hållbara
energibeskattningen, som ska ersätta det nuvarande lapptäcket.
Inte nog med att det inte håller ihop. Det styr också
fel när det gäller elproduktion liksom vad gäller
biobränsleeldade värmeverks möjligheter att leverera
fjärrvärme till industrin efter det att 9-öringen
togs bort. Dessutom sker i dag en sammanblandning mellan miljöskatter
och fiskala skatter.
Det nya skattesystemet ska förhoppningsvis bli så
stabilt, att det inte behöver ändras stup i
kvarten, vilket skett de senaste åren. Skatteomläggningen
är verkligen både nödvändig och efterlängtad
i branschen.
I korthet går Svebios förslag ut på följande:
Bränslen beskattas med en koldioxid-skatt efter sitt kolinnehåll.
Det vill säga kol mest, därnäst olja och minst
fossilgas. Koldioxidneutrala biobränslen som trädbränslen,
åkerbränslen, torv, utsorterat avfall och skogsindustrins
avlutar får därvid ingen koldioxidskatt.
All bränsleanvändning beskattas lika oavsett om det
används vid stora eller små anläggningar, vid
industriell eller övrig användning, till el- eller
värmeproduktion.
Svavelskatt och kväveavgifter föreslås vara
oförändrade.
Den fiskala skatten tas ut som en konsumtionsskatt på
el och värme. Elskatten är därvid högre
än värmeskatten. I Svebios förslag har vi förutsatt
att industrin slipper betala någon konsumtionsskatt.
För att undvika dubbelbeskattning ges en återföring
för all producerad, nyttig el och värme. Återföringen
är därvid högre för el än för
värme.
Bränsleskatt minus återföring utgör alltså
den styrande miljöskatten. Därvid premieras hög
effektivitet (hög verkningsgrad), högt elutbyte (hög
elproduktion på ett givet värmeunderlag) och mottryck
före kondensproduktion. Vidare låter vi förorenaren
betala för sin förorsakade miljöskada. Negativ
beskattning tillåts inte. En biobränsleeldad anläggning
får alltså inte större återföring
än kundernas konsumtionsskatt medger. Däremot tillåtes
att konsumtionsskatteuppbörd får göras av skattepliktig
producent även om en särskild juridisk person (distributör)
finns mellan producent och kund.
För att undvika besvärliga dynamiska effekter låter
vi till en början återföringen till belopp vara
lika stor som konsumtionsskatten för el respektive värme.
Slutligen konstateras att deklarationsblanketten för den
som är registrerad som energiskatteskyldig (den enda som
kommer i direktkontakt med energiskattesystemets olika delar)
blir enklare än dagens blankett med alla dess specialregler
och undantag.
Lanseringen av Svebios förslag sker för närvarande
på två fronter: internationellt och nationellt och
vi hoppas naturligtvis nå positiva resultat. Mycket tyder
på detta.
Med hoppfulla Svebiohälsningar
Kent Nyström
BIOENERGISFÄREN
| FAKTA | DIALOGEN
| BESTÄLL | ARKIV
Novator
Media, Torsgatan 12, 111 23 Stockholm
Tel: 08-441 70 90, Fax: 08-441 70 89, E-post: info@novator.se
|