Norrköping
storsatsar på biobränslet ReturTrä
Med
sin förbrukning av 1,5 miljon kubikmeter skogsbränsle
per år är Norrköping Miljö och Energi (NME)
i dagsläget Sveriges största användare av trädbränslen.
Händelöverket ger 1 200 G Wh i årsenergi från
biobränslen varav 50 procent utgörs av skogsbränsle
poch resten returflis.
För cirka ett år sedan slogs Norrköping Energi
AB samman med den övriga tekniska kommunala verksamheten
så som avfallshantering, vatten, avlopp samt skötsel
av gator och parker.
Det innebär att man idag effektivt arbetar för att
hitta samordningslösningar.
Det kommunala avfallet går idag huvudsakligen till Gärdstaverket
i Linköping I framtiden planeras torrfraktionerna att förbrännas
direkt i Händelöverket tillsammans med returflisen.
Ronny Werkelin, ansvatig för bränsleinköpen på
Norrköping Energi och Miljö förklarar att man
redan nu har tillstånd att provköra den blandningen
men att man saknar ett bra matningssystem.
Tre
stora pannor
Utöver 125 MW-RT pannan för returflis finns ytterligare
två lika stora pannor, en för jungfruliga skogsbränslen
och en för kol. Kolet, 60 000 ton pr år, används
i så stor omfattning som motsvarar elproduktionen som
ju tillskillnad från värmeproduktionen är skattefri.
Innan trädbränsleanvändningen kom i gång
var kolförbrukningen uppe i hela 180 000 ton per år.
Flexibilitet
Varje år kommer 1,5 miljon m3 skogsbränslen i olika
skepnader till den stora och flexibla terminalen. Detta kräver
organisation och kompetens.
Systemen är smidiga, groten som kommer in lossas direkt
i flishuggen som är sammanbyggd med tipp-fickan för
färdig flis.
Huggen används även för den rötade stammved
som importeras från Baltikum.
Stamveden är det absolut bästa bränslet
att hålla i lager inför till exempel stora helger
och liknande då det kan vara krångel med bränsleleveranser
till verket, säger Ronny Werkelin.
Vi har också prövat de nya stamliknande grotbalarna
och det är ett mycket lovande system. Såväl
transporter som hantering underlättas, vilket vi förstås
tycker är mycket bra.
Grotens nackdel är ju att de kräver specialfordon
och beståndet möjliga bilar utökas ju radikalt
med detta nya system.
Pråm transporter
Norrköping äger 80 procent i det rederi som sköter
och driver den bogserare med pråm, som kommer ungefär
en gång i veckan.
Bränslevaror hämtas i hamnar såväl i Sverige
som på andra håll runt Östersjön.
Dessutom tar ekipaget andra transportuppdrag, till exempel frakt
av sten med mera från Gotland.
Den största delen av allt bränsle som kommer till
Händelö lossas i den yttre hamnen som ligger bara
tre minuters väg från verket.
Huvuddelen av skogsbränsleleveransen kommer in med lstbil.
Flertal
bränsleleverantörer
De stora bolagen i Södra Sverige delar på bränsleleveranserna.
Dessutom köps väsentliga mängder från lokala
Linköpings skogstjänst.
NME har dock inte något direkt samarbete med det närligande
Bravikens pappersbruk.
Sönderdelningen
På terminalområdet står också en stor
utrustning från Tesab, kross och magnetseparator för
returbränslet.
Ronny Verkelin förklarar att även om bränslet
kommer krossat så undviker man många problem genom
att krossa och sortera det en gång till.
Mycket onödiga metallpartiklar kommer nu aldrig i närheten
av förbränningen och dom små fraktionerna ökar
verkningsgraden väsentligt.
Returflisen kommer direkt från Holland eller Tyskland.
Alla leveranser går via EFO som är en inköpsorganisation
för ytterligare elva kommunala energibolag.
Foton och intervjuer: Sofie Samuelsson
Bearbetning: Lennart Ljungblom
BIOENERGISFÄREN
| FAKTA | DIALOGEN
| BESTÄLL | ARKIV
Novator
Media, Torsgatan 12, 111 23 Stockholm
Tel: 08-441 70 90, Fax: 08-441 70 89, E-post: info@novator.se
|