Pellets
och utveckling
I Södra Estland, i Helme kommun, invid staden Törva
ligger Patküla en tidigare jordbrukssovschos, utrustad
med en valltork och med pelletspressar som nu är på
väg att omvandlas till en modern bränslepelletsfabrik
med siktet på villamarknaden i Östhammar/Tierp.
- Vi försökte använda den befintliga matrisutrustningen
när vi började 1994, men det gick inte så bra,
berättar Kjell Larsson från Fastbränsle AB som
är majoritetsägare i det estniska aktiebolaget Hansa
Graanul AS.
- Istället köpte vi in två stora franska ProMill-pressar.
- Vi gör nu successivt många ombyggnader och förbättringar
och nu fungerar driften riktigt bra.
Delägareär också esten, platschefen Aarnie Anier
som vid sidan om också driver ett jordbruk på 200
hektar. Aarnie arbetade tidigare på sovchosen. Ytterligare
elva personer har fått anställning i fabriken. På
sovjettiden jobbade hela 300 personer på sovschosen.
Aarnie Anier som sitter med i kommunfullmäktige berättar
på, utmärktsvenska, att man är glad över
de utländska investeringarna som stärker kommunens
ekonomi.
- Framförallt ger infrastrukturen el, telefon, VA, gator
och hus, bekymmer säger Aarnie Anier.
Men vi löser problemen ett i taget och rör oss hela
tiden framåt i rätt riktning. I Törva finns
också en biobränsleeldad anläggning som ger
fjärrvärme i delar av staden.
Staden och bygden ger ett fint intryck, centrala Törva
är värt ett besök. Även turismen är
på väg att utvecklas. Nu finns två nya hotell
i toppskick. Priserna på logi och mat är låga.
Aarnie Anier är ett gott exem-pel på de nya företagare
som finns i Estland. Pa kvällstid ger han som exempel också
kurser i svenska nere i den betydligt större grannstaden
Valga.
Kjell Larsson är mycket engagerad, när han berättar
om de stora framsteg, som nåtts sedan han började
arbeta i Estland för sex år sedan.
Han tillhör pionjärerna av de som är med och
ställer om det estniska energisystemet och samtidigt gör
Estland lite mindre beroende av sin stora granne i öst.
Täcker
stort område
Den gamla sovschosen täcker ett stort område och
ett flertal bygg-
nader finns kvar. Några har tagits i anspråk som
verkstad, lager och
kontor men det finns fortfarande utrymme för utveckling.
Intill ligger ett sågverk som ägs av Robe, ett företag
som har ytterligare en såg inne i Törva.
Huvuddelen av råvaran till pelletstillverkningen är
råspån av gran och tall från ett tjugotal
sågverk i södra Estland. Här finns fyra till
fem stora privata sågverk med produktion överstigande
50 000 kubikmeter sågat virke.
Ett av dem för övrigt svenskägt av Hebeda.
Alla fordon
vägs
Efter att vi passerat infarten till fabriken och kört över
vägen ser vi byggnaderna ligga väl placerade framför
oss.
- Bland det första vi fick lov att göra var att bygga
en ny transformatorstation berättar Kjell Larsson. Den
befintliga fick vi inte lov att använda det blev
en överraskning.
- I sammanhanget kan jag påpeka att vi inte har några
problem med elleveranser och el- kvalitet. Sådant har
man ju annars hört talas om.
Bredvid ligger den gamla oanvända torkbyggnaden, magasinet
för färdiga pellets, torken, pressar och utlastningsenhet
samt längst till höger verkstad och olika förråd.
Ny ugn
installeras
När vi kommer pågar murnings-arbete vid torken. Det
är en förugn som skall elda bark och spån som
i huvudsak skall anslutas för att ersatta den oljeledade
brännare som används idag. Oljebrännaren kommer
dock att ligga kvar som reglering i torken.
Muraren heter Jaan Löoväli och ingår i driftpersonalen
pa fabriken. Det visade sig att han var kunnig murare och han
tog på eget initiativ ansvaret för projektet, något
som vi förstås starkt uppskattar, säger Kjell
Larsson.
Den nya ugnen kommer att vara färdiginstallerad till sommaren.
Inmatning
med hjälp av frontlastare
För att säkerställa ett bra underlag för
råvaran har man asfalterat en stor yta. Råvaran
hanteras med frontlastare som också lägger den i
inmatningsfickan.
Inmatning sker med skraptransportörer. Två hydraulaggregat
ger drivkraft till transpor-
törerna. Om den ena går sönder klarar den andra
produktionen.
- Det mesta i anläggningen är konstruerat och tillverkat
i Estland, berättar Kjell med viss stolthet.
- Jag tycker att det är mycket givande att kunna vara med
att utveckla landet. Kvaliten i de tillverkade produkterna är
numera bra. Ett verkstadsföretag som man har mycket samarbete
med heter Midorama och ligger i Tallin.
Spånet matas in i ett litet buffertförrad på
ungefär en kubikmeter och passerar sedan ett skivsåll
innan det kommer in i torken. En skruv i botten matar in spånet
i torken. Den styrs av en temperaturgivare i torkens bortre
ände.
Torken är nio meter lång och tre meter i diameter.
Maxkapaciteten ligger på ungefär sex ton torkat material
i timmen, från ungefär 50-procentig råvara
till 1112 procent torkat material. Torkluft och torkat
spån sugs ut av rökgasfläkten och förs
till två hammarkvarnar av polskt ursprung. 60 procent
av produkten skall vara två mm eller mindre.
Egen konstruktion
Efter kvarnen finns en egen konstruktion, en ombyggd Europa-
container för mald och torkad sågspån. Skraptransportörer
drar materialet till mitten av containern och sedan förs
det med hjälp av nya skrapor till pelletspressarna.
Pelletspressarna
Pelletspressarna av fabrikatet ProMill har vardera kapaciteten
på ungefär tre ton per timme.
- Hittills har vi producerat ungefär 50 000 ton. Den ena
maskinen har vi haft i två år, den andra i ett halvår.
Dom är mycket robusta och ger bra pellets.
Det finns två separata inmatningar. Inmatningshastighet
och fukthalt är viktiga kriterier för att få
bra pellets framhåller Kjell Larsson. Dessutom förstås
rätt malning.
Efter pressarna finns en öppen transportör så
att man enkelt kan kontrollera pelletskvaliten. Pelletsen förs
med elevator upp till ett vibrationssåll som följs
av kylaren. Finfraktionen förs tillbaka för ett nytt
försök.
Utlastning
En ny elevator följer. Den för upp pelletsen till
utlastningssilon. Avsikten är att pelletsen di- rekt skall
föras till det stora hamnmagasinet i Pärnu.
På fabriksområdet skall endast ett buffertlager
finnas samt ett lager för den lokala marknaden som man
hoppas på sikt också skall komma att växa
Två man finns på plats dygnet runt, inte för
att det alltid finns arbetsuppgifter för två personer,
men det är nödvandigt av säkerhetsskäl.
Totalt är 14 fast anställ-
da inklusive Helga Kriisa på kontoret. Man arbetar med
ett rullande kontinuerligt skift.
35 000
ton
När allting fungerar bra och full avsättning finns,
så kommer vi att ha 35 000 ton i årsproduktion med
befintlig utrustning, berättar Kjell Larsson.
- Vi behöver öka vår sommarlagerkapacitet och
funderar därför på att göra om ytterligare
en befintlig byggnad till lager.
Nästan hela vägen till Pärnu är asfalterad,
och även de sista kilometrarna kommer att asfalteras nästa
år, berättar Kjell. Väsentliga vägförbättringar
är gjorda på grund av vårt och andra företags
etablering i området.
Hamnen
i Pärnu
Hansa Graanuls nya magasin i Pärnu rymmer ungefär
4 000 ton och ligger precis intill utlastningsmagasinet i hamnen.
En normalstor båt tar 2 000 ton.
Med hjälp av en stor frontlastare körs råvaran
50 meter till inlastningsfickan som ligger under tak och där
förs materialet med ett hundra meter långt band in
i båten. Allt sker automatiskt. Lyckas man hålla
bandet välfyllt skall det klara 500 ton per timme. Det
innebär att Fastbränsles stora magasin skulle kunna
tömmas på en dag.
Inlastningsarmen följer båtens kant och går
sakta fram och tillbaka för att se till att lastutrymmena
fylls på bästa sätt. En person på fartyget
kontrollerar att allt fungerar.
Snabb
utveckling
Pärnu hamn är i utveckling, det konstaterar man snabbt.
En ny kaj byggs och det förefaller vara hög aktivitet
i området. Närmsta granne till Hansa Graanul är
Sibo, ett dotterföretag till svenska Leca (som gör
lerkulor, byggmaterial med mera).
Den båt som lastas vid vårt besök fylls med
cellulosaflis. Runt om finns timmer och sågade varor.
Första
leveransen
Magasinet i Pärnu är knökfullt, första leveransen
skall gå till Hässelby om några dagar. Under
tiden vi är i hamnen ringer EFO som svarar för transporterna
och vill diskutera arrangemangen kring den första transporten.
- Tidigare innan vi hade vårt eget magasin hyrde vi utlastningsladan,
berättar Kjell Larsson. Först hade vi fem dygn på
oss att fylla den och lasta båten, sedan sänkte hamnen
tiden till tre dygn.
Då inser alla att det inte fanns mycket utrymme för
förseningar, vare sig i transporterna från pelletsfabriken
eller av fartyget som skall lasta.
- Nu är det betydligt tryggare, om vi vill kan vi fylla
lagret betydligt bättre, men då måste vi installera
ett lastningsband. Då kan vi få rum med upp till
7 000 ton.
Vänort
Östhammar som är vänort till Törva har drygt
6 000 villor.
- Om alla eldade pellets skulle det ungefärligen motsvara
fabrikens produktion. Det är ett väsentligt skäl
till att vi också valt Hargshamn som mottagningshamn i
Sverige.
- Där har vi nu också byggt ett magasin varifrån
vi kommer att distribuera pellets i regionen, avslutar en nöjd
Kjell Larsson.
BIOENERGISFÄREN
| FAKTA | DIALOGEN
| BESTÄLL | ARKIV
Novator
Media, Torsgatan 12, 111 23 Stockholm
Tel: 08-441 70 90, Fax: 08-441 70 89, E-post: info@novator.se
|