Biobränsleökning
i Sverige - trögare i Europa
Kent Nyström, verkställande ledamot, SVEBIO.
Nu
är det nio dagar kvar till valet. Man hade nog förväntat
sig en mera framträdande energidebatt än vad det varit.
Men å andra sidan så är tystnaden förståelig.
Med tystnad menar jag då avsaknad av partipolitiska utspel
av polariserande karaktär. I övrigt har det inte varit
helt tyst.
Nu är det nio dagar kvar till valet. Man hade nog förväntat
sig en mera framträdande energidebatt än vad det varit.
Men å andra sidan så är tystnaden förståelig.
Med tystnad menar jag då avsaknad av partipolitiska utspel
av polariserande karaktär. I övrigt har det inte varit
helt tyst.
När det gäller kärnkraften är den känslig
att debattera samtidigt som man försöker nå
enighet och placera de olika politiska partierna i tänkbara
regeringskoalitioner eller stödtrupper. Därför
vill man inte ha någon strid nu. Ett vacuum inträdde
också som bekant i samband med Regeringsrättens inträde
på arenan. I går avslutades den muntliga förhandlingen
mellan parterna. Där framkom att regeringen via sitt ombud,
advokat Sten Zethreus kan tänka sig att stycka Vattenfall
för att bryta bolagets marknadsdominans. Detta för
att undvika att stängningen av Barsebäck strider mot
EUs konkurrensregler.
Vad beträffar naturgasen debatterades den i radio i går.
Förutom tekniker deltog även representanter för
(s), (m) och (mp). Resultatet kan sammanfattas med att politikerna
är negativa till en fossilgasledning (som man kallade den)
tvärs genom Sverige även om (s) har en något
svårtolkad uppfattning. Man säger att Sverige har
ett ansvar genom att EU betalat förstudien och därför
bör offra sig för att omvärlden (Baltikum och
Mellaneuropa) behöver gas. Det är oklart om offret
innebär att man ska tappa av, och därmed ersätta
bland annat biobränslen eller bara transitera.
Teknikerna (producenter/distributörer och användare)
å andra sidan var mera positiva. För producenter,
distributörer och deras anhängare är detta naturligtvis
självklart. Användarna å sin sida ser den ytterligare
elproduktionspotentialen som viktig. Bioförgasningen, som
ger lika mycket el, är inte demonstrerad i fullskala än.
Man ser också tillgången på ytterligare en
energiråvara som intressant ur konkurrenssynpunkt. Utan
en konkurrenskraftig prissättning på gasen kommer
naturligtvis inte någon ledning att byggas. Att gasen
är fossil och därmed släpper ut koldioxid, som
förstärker växthuseffekten behöver man som
köpare inte bry sig om. Är gasen miljömässigt
olämpligt blir ju priset inklusive miljöavgiften för
högt. Den saken löser myndigheterna.
Vad sägs då om biobränslen? Som regel blåser
det fortfarande positiva vindar. Energimyndighetens årliga
statistikrapport Energiläget har just kommit
för 1997. Biobränsleanvändningen steg med 5 TWh
till 91 TWh. Fjärrvärmesektorns biobränsleanvändning
ökade exempelvis med 0,9 TWh trots att den totala bränsleanvändningen
till fjärrvärme minskade med 4 TWh. Biobränsleandelen
är nu drygt 51%. Västerås Energi och Vatten
AB, som står för fjärrvärmeförsörjningen
i staden, beslutade i onsdags att investera i en biobränslepanna.
Ett för vår bransch mycket efterlängtat beslut.
Den ur biobränslesynpunkt sista stora vita fläcken
är därmed utplånad och vi hälsar Västerås
välkomna in i bioenergigänget. De tre senast beslutade
biokraftvärmeverksprojekten, Eskilstuna, Sala och Lycksele
är nu alla igångsatta. Allt detta är naturligtvis
mycket positivt.
Men det förekommer också en del konstigheter som
går bioenergin emot:
Naturvårdsverket gillar uppenbarligen inte biobränsleökningen.
Avdelningsdirektör Klas Österberg, som varit projektledare
för studien Framtidens skogsbruk, menar att
tilltron till biobränsle är överdriven. Naturvårdsverket
varnar för att skogen påverkas när grenar med
mera tas bort. Det kommer att slå negativt på produktionen
av nästa generation skog, säger Klas Österberg.
Eftersom uttalandet är en kommentar till att Västerås
nu tagit sitt biobränslebeslut anser tydligen Naturvårdsverket
att det hade varit gynnsammare för miljön om man fortsatt
att elda kol. Kan detta verkligen vara Naturvårdsverkets
mening? Och vad säger i så fall miljödepartementet
om det? Man kan väl i alla fall avkräva miljöminister
Anna Lind en kommentar.
AEBIOM är en europeisk bioenergiorganisation, som har medlemmar
(bland andra Svebio) från 19 stater inom och utom EU.
I mars i år skickade man till EU-kommissionen ett dokument
som anger AEBIOMs ställningstagande dels till EUs vitbok
om förnybara energikällor och dels till AGENDA 2000,
som är EUs dokument om den framtida jordbrukspolitiken.
Vitboken anger EUs mål att till år 2010 öka
andelen förnybart från 6 till 12%. Detta innebär
i sin tur enligt vitboken att biobränsleanvändandet
måste tredubblas. För att genomföra detta ger
AEBIOM ett antal konkreta förslag till kommisionen.
I juli presenterade AEBIOM ett manifest för att realisera
EUs vitbok. I manifestet är AEBIOM mycket kritisk till
att den nuvarande utvecklingen står i skarp kontrast till
EUs uttalade energi- och miljöpolitiska mål. Man
informerar därför de ansvariga inom EU
att en fördubbling av fönybar energi och en
tredubbling av bioenergi är ouppnåeligt
att det inte finns någon möjlighet att minska
CO2 och
att det europeiska beroendet av energiförsörjning
från andra kontinenter tvärtom mot EUs policy kommer
att öka.
Detta om den nuvarande låt-gå-mentaliteten fortsätter.
Vad kan då göras för att ändra färdriktning
mot det som EU säger sig vilja åstadkomma? Aebiom
ger i sitt manifest sju förslag:
1. Nationella överenskommelser där varje stat definierar
strategier för att uppnå målen med en utökad
andel förnybar energi och därmed också en sänkning
av CO2-utsläppen.
2. Garanterade minimipriser för el från förnybar
energi.
3. Behandla energigrödor som andra jordbruksgrödor.
Ge etableringsstöd och integrera ett program för energiråvara
omfattande 10 till 14 millioner hektar inom Agenda 2000.
4. Enligt EUs vitbok skall 84 mdr ECU investeras i biobränsleanläggningar
före 2010. Bioenergiindustrin kan inte finansiera detta.
Skapa därför en fond på europeisk nivå
för förnybara energikällor om 3 mdr ECU per år,
från och med 2001.
5. Introducera vettiga energiskatter på fossila bränslen.
Minimum 260 ECU per ton oljeekvivalenter på fossila bränslen.
Industrin medges lättnader.
6. Demonstrationsanläggningar inom området avancerad
biobränsleteknologi skall finansieras inom EUs femte ramprogram.
7. Informationskampanjer måste startas och stödjas
av EU.
Utan fundamentala förändringar av de ekonomiska ramarna
blir EUs politik på området ett fiasko. Konsekvenserna
blir förödande även för världen utanför
Europa på grund av låt-gå-policyn beträffande
fossila bränslen.
AEBIOM uppmanar EUs ansvariga att ta allvarligt på manifestets
varning och skapa lämpliga förutsättningar för
expansion av förnybar energi. Dagens politik där EU
satsar ojämförligt mycket större belopp som stöd
till fossil och nukleär energi än till förnybar
energi kan bara sluta på ett sätt, nämligen
fiasko.
I Sverige har vi lyckligtvis en mycket bättre politik vad
gäller de förnybara energikällornas möjlighet
att komma in på marknaden. Men det gäller att slå
vakt om detta, förbättra styrmedlen i samband med
den översyn som pågår samt sprida våra
erfarenheter till andra länder.
Som synes av AEBIOMs manifest ovan börjar man bli mogen
för detta även inom övriga Europa. Låt
oss ta en ledande roll i detta arbete.
Många SVEBIO-hälsningar
Kent Nyström
BIOENERGISFÄREN
| FAKTA | DIALOGEN
| BESTÄLL | ARKIV
Novator
Media, Torsgatan 12, 111 23 Stockholm
Tel: 08-441 70 90, Fax: 08-441 70 89, E-post: info@novator.se
|