Artikel Bioenergi 1-98 |
nr 1/98 |
|
Speciallastbil för pelletsNu har den första speciallastbilen avsedd för leverans av bränslepellets till villor sett dagens ljus.Nyheten är bland annat att lastbilen är utrustad med en våg och en bullerdämpande kompressor, säger Carl-Johan Bertilsson, projektledare. Bakom uppfinningen står Södra Träpulver och Södra Transport samt Älmestads Kvarn och Transport, Ulricehamn och Bioenergi & Lantbruk i Gräshult, Skillingaryd. Vid leverans av bränslepellets har det tidigare varit svårt att exakt avgöra hur stor mängd villaägaren fått. Dessutom har det bullrat när pelletsen tankats ned i silon, vilket kunde upplevas som störande hos närboende. StandardkomponenterCarl-Johan tilldelades ett stipendium ur Gösta Edströms hedersfond vid Södras föreningsstämma 1996. Han fick det för att undersöka och förbättra logistiken kring träpellets till mindre förbrukare.- Vi har hela tiden strävat efter att utveckla distributionen med så mycket standardkomponenter som möjligt. Med andra ord har vi försökt förfina ett i dag befintligt bulkekipage, säger Carl-Johan Bertilsson. Plus för villaägarnaFör villaägaren får den nya lastbilen flera fördelar.- Villaägaren kan få en viktuppgift på plus/minus fem kilo om vad som är fyllt i lagret. Ljudnivån vid tankningen är låg, eftersom lastbilen är utrustad med en bullerdämpade kompressor. Tidigare kunde det ta upp emot en timme att lossa tre ton pellets. Med nya bilen tar det endast tio minuter. Lastbilen är av bästa miljöklass för att transporten ska kunna utföras så miljövänligt som möjligt. En miljon tonDen sammanlagda svenska tillverkningskapaciteten av bränslepellets uppgår i dag till närmare en miljon ton. Det skulle teoretiskt räcka till att värma 150 000 villor.Fakta/Bulkhantering av träpelletsPelletstransporten är utrustad med:
Lennart Ljungblom | ||
|